Eerste week stage and a lot of partying!! - Reisverslag uit Santos, Brazilië van Yvonne Hoeijmakers - WaarBenJij.nu Eerste week stage and a lot of partying!! - Reisverslag uit Santos, Brazilië van Yvonne Hoeijmakers - WaarBenJij.nu

Eerste week stage and a lot of partying!!

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

04 Oktober 2012 | Brazilië, Santos

Ola a todos,

Inmiddels is het alweer een weekje geleden sinds mijn laatste reisverslag en heb ik behoorlijk veel meegemaakt...

Afgelopen vrijdag was ik meegegaan met keny zijn familie naar sao paulo. Na een tripje met de auto samen met bruno (mijn andere huisgenoot) en keny kwamen we na 1.5 uur rijden aan bij een of ander omheind reservaat midden in sao paulo. Om hier binnen te komen moesten we door twee hekken met dikke security en natuurlijk woont keny hier. Na zijn ouders en broer ontmoet te hebben gingen we richting asia town in sao paulo om samen met de rest van zijn familie te gaan uiteten bij een chinees. Zijn hele familie is chinees waardoor dit een vast ritueel is op vrijdagavond. Zijn familie was heel hartelijk naar mij toe maar wat voelde ik mij een stijve hark zeg!!! In brazilie is het blijkbaar normaal dat als je iemand voor de eerste keer ziet je jezelf voorstelt door diegene een knuffel en een kus te geven, stond ik daar pogingen te doen om mensen een hand te geven! Nadat ik me dan op een klungelige manier had voorgesteld gingen we aan een enorme tafel zitten waar het een naar andere overheerlijke gerecht opgediend werd. Aangezien ik wat ervaring heb bij de chinees kende ik vrijwel alles wat ze natuurlijk fantastisch vonden waardoor iedereen maar eten in mijn kommetje bleef scheppen. Ik heb mijn buikje aardig rond gegeten die avond. De volgende dag ben ik samen met keny en twee vriendinnen van hem sao paulo ingegaan om nog wat kleren te kopen voor het grote feest festival fantasia van morgenavond. Ik had al vleugeltjes meegesleept vanuit nederland in mijn backpack maar dit eas niet goed genoeg. Wat een totale CHAOS in die stad! Enorm veel mensen bij elkaar en in de winkels, ik werd er knettergek van. Nadat ik nog wat spulletjes bij elkaar had gesprokkeld heeft keny me de rest van de stad laten zien. Leuk om gezien te hebben maar veel meer dan een volgebouwde stad met alleen maar enorme flats is het niet. 'S avonds zijn we op stap gegaan in een sjieke club waar ik mijn eerste echte (door barman) gemaakte caiprinha heb gedronken, na geproost te hebben met de meiden keek iedereen mij vol verwachting aan terwijl.ik mijn eerste slokje nam, sterk is dat spul!! Ik geloof dat ik na een caiprinha al redelijk op mijnkop stond en ik heb het dan ook gelaten bij een caiprinha en een biertje (ze hebben daar allemaal heineken en dat vinden ze werelds beste bier, haha). De volgende dag ben ik nog met keny,'s broer, zus en een vriendin van zijn zus naar de central park van sao paulo geweest waar je uit moest.kijken dat je niet plat gereden werd door mensen die proberen te fietsen (ik word hier de probiker genoemd), skateboarden en rennen. Dit was wel erg mooi. Daarna zijn we teruggegaan nar santos waar we een overheerlijke piza hebben gegeten en vroeg naar bed zijn gegaan.

Maandag was mijn eerste stagedag op gynaecologie/obstetrie maar helaas was dit niet erg spectaculair omdat ik kapot genegeerd werd door de residents die mij eigenlijk zouden moeten meenemen. Ze hadden het te druk met facebooken op hun iphones en verrekte het om ook maar een beetje engels tegen mij te praten (alhoewel ik inmiddels al best wel wat portugees kan verstaan kan ik het echt niet spreken). Dinsdag heb ik het nog een keer geprobeerd maar ook toen was ik lucht voor de mensen.. ik heb toen wel nog een bevalling gezien!! Omdat het op mijn afdeling nogal tegenviel ben ik woensdag met milou (andere exchangestudent van mijn uni) meegegaan, naar de afdeling interne geneeskunde. Op woensdag was het nog niet zo super omdat er en dokter rondloopt die ons eigenlijk niet wilde en dus ook niet aardig was, daar gaan we dus niet meer met mee. gelukkig zijn de andere dokters hier super aardig en we hebben al aardig wat nasty stuff gezien! Hier hebben de meeste dokters gelukkig iets meer respect voor de patient maar hygiene is niet echt hun sterkste punt. Omdat dit een public hospital is en de mensen die hier komen nogal arm zijn zijn hun ziektes soms nogal vergevorderd. Je kunt goed zien dat er weinig geld over is voor een public hospital, Zo zijn ze midden in het ziekenhuis aan het verbouwen wat enorm veel herrie met zich meebrengt, (wat erg nodig is en eigenlijk alleen maar gedaan word vanwege de aankomende verkiezingen om zieltjes te winnen voor de burgemeester) terwijl daarnaast een vrouw ligt met een dikke longontsteking die allemaal stof binnen krijgt vanwege dit. Als er in de keel gekeken moet worden gebruiken de dokters geen lampje maar het flitslicht van hun telefoon. De artsen staan rustig een half uur te overleggen op de gang terwijl iedereen er ondertussen door moet. Nadat milou en ik een half uur als twee dummies op de gang hadden staan wachten gingen we eindelijk naar een patient. Deze pt. Had een hersentumor met uitzaaiingen in zijn speekselklieren en longen, van een van de speekselklieren hadden ze een biopt genomen en dit was helemaal gaan ontsteken. Wij stonden met ong. 20 man op de kamer vd patient te kijken hoe ze deze fistel zoals ze dat noemen uit.gingen knijpen. Lekker hygienisch dat de dokter die dat deed met zijn vieze handschoenen de prullenbak openmaakte waarna hij met diezelfde vieze handschoen in de mond vd patient ging om van binnenuit nog wat extra druk te zetten, how to get infected 101! Vandaag was het eindelijk goed geregeld en hebben we een schedule gekregen voor de komende maand! We hebben mogen 'assisteren'bij een punctie vd longen warbij ze meer dan een halve liter bloederig vocht hebben weggehaald (sorry for the details!)

Het avondprogramma is dik in orde, we hebben genoeg party's war we naartoe kunnen. Zo ben ik maandagavond op een bbqparty geweest op een eiland hier tegenover, in het begin dacht ik echt waar ben ik nu weer beland omdat milou (thank god was ik niet de enige.blondie) en ik nogal.aangestaard werden door iederen. Maar naarmate.de drank vloeide werd iedereen losser en kwam iedereen met ons kletsen. Blond vinden ze blijkbaar erg leuk aangezien we aan aandacht geen tekort hadden. Of zoals keny dat zo mooi zegt, you girls are fresh meat. Op het laatst wilde iedereen met ons dansen, maar dat durf ik niet echt aangezien ik me een behoorlijk stijve hark voel tegenover allen kleine dunne braziliaanse meisjes die weten hoe ze moeten shaken en tegenover alle jongens die de salsa er goed kunnen, bij mij was het behoorlijk wat knieen geklots haha! Maar het feest was super leuk en uiteindelijk lag ik pas om 6u in bed, beetje jammer dat ik maar 1 uur kon slapen aangezien ik de volgende dag om 8u weer op stage moezt zijn. Morgen hebben we festival a fantasia waar iedereen het over heeft. Het schijnt nogalneen groots feest te worden dus ik ben benieuwd, ik moet nog even mijn dansmoves oefenen aangezien ik op een gegeven miment aan menig man heb beloofd dat ik vrijdag wel met ze zal dansen om maar gewoon van ze af te zijn haha!

Muitos beijos e até a proxima semana!


  • 05 Oktober 2012 - 06:42

    Loes:

    Sis
    Leuk leuk je verhaaltje. Meeste had natuurlijk al op Skype gehoord ! Je hebt een erg leuk huisje en gelukkig genoeg te doen. Hopelijk wordt de stage vanaf nu beter ! Veel plezier op je feestje en tot snel !

    Xxxx ♡

  • 05 Oktober 2012 - 06:42

    Loes:

    Sis
    Leuk leuk je verhaaltje. Meeste had natuurlijk al op Skype gehoord ! Je hebt een erg leuk huisje en gelukkig genoeg te doen. Hopelijk wordt de stage vanaf nu beter ! Veel plezier op je feestje en tot snel !

    Xxxx ♡

  • 05 Oktober 2012 - 09:21

    Robin:

    Vlieg je de halve wereld rond, ga je er Chinees eten met een Chinese familie haha awesome :)!

  • 05 Oktober 2012 - 09:21

    Robin:

    Vlieg je de halve wereld rond, ga je er Chinees eten met een Chinese familie haha awesome :)!

  • 05 Oktober 2012 - 10:28

    Janniej:

    Haaaay Yf

    Inderdaad hahaha lekker Chinees! Wat een geparty zeg, klinkt helemaal Yf :p! Geniet er maar van, want hier in Nl gebeurt niet zoveel bijzonders en bovendien is t zeikweer. Heb jij ff mazzel daar.

    Xx Jann

  • 05 Oktober 2012 - 11:17

    Guus:

    Ha Yvonne, mooi verhaal! Volgens mij vermaak je je daar wel! Mooi om te zien dat je tijdens het avondprogramma niet genegeerd wordt zoals door die doktoren; hopelijk draaien die ook nog bij. Nog veel plezier!! Guus

  • 05 Oktober 2012 - 12:41

    Marij ( Mammie):

    Ha yf,

    Hopelijk komt het nu ook goed met je stage.
    Maak er een leuk feestje van vanavond, en geniet vooral ook van het weer, want dat is echt balen hier!!

    Xxxx

  • 05 Oktober 2012 - 13:14

    Mieke:

    He Yf!

    Wauw, het klinkt wel goed! Hopelijk draaien ze in het zh ook nog bij, dan kan het volgens mij niet meer stuk! GENIET!
    xx Mieks , Rudi en de kids

  • 05 Oktober 2012 - 14:10

    El:

    nou Yvon......

    de feestjes zijn in ieder geval WEL goed............

    ook belangrijk...............

    nu maar hopen dat het met je stage ook goed gaat komen.......

    groetjes vanuit een nat grubbenvorst,

    El en de rest.

  • 05 Oktober 2012 - 15:07

    Olga:

    Hee meid,

    Wat een geweldig verhaal weer. Ik vind het heel leuk om je verhalen te lezen. Je hebt het duidelijk naar je zin daar en dat al na zo'n korte tijd! Geniet er van en ik hoop dat we snel even kunnen skypen. Misschien een Romy skype date? We missen je hier!

    Liefs xxxx

  • 05 Oktober 2012 - 16:46

    Koos:

    Hoi Yf,

    Ik zie dat je het echt naar je zin hebt. Geniet maar lekker.
    Ik blijf sowieso op de hoogte!

    Groetjes Koos

  • 05 Oktober 2012 - 20:02

    Conny:

    Hee Hallo,

    Wat een toffe verhalen allemaal, en spannend om te lezen, kei leuk! Nu maar hopen dat er toch nog wat van de stage terecht komt.
    Ze zeggen wel eens, in het buitenland moet je niet in een ziekenhuis belanden. Met jouw verhalen klopt het dus, gatsie!Je kunt ze daar nog wat leren.
    Ik kijk uit naar het vervolg!

    Groetjes Conny

  • 06 Oktober 2012 - 17:37

    Carolien:

    Shake it baby!! Dat stijve van jouw valt heus wel mee hoor ;-)... Ik zou meteen flauw vallen van al die verschrikkelijk gedetailleerde ontstekingen in Brasil. Bah bah, dat moet je kunnen!

    Tot snel lieve schat en party-ze!
    Bff Caro

  • 08 Oktober 2012 - 18:36

    Mieke Roeven:

    Hey nichtje,
    Wat een mooie avonturen daar in brazil, klinkt goed! Geniet er maar van!
    X mieke

  • 09 Oktober 2012 - 21:01

    Dorothé:

    Hoi Yvonne,
    Wat een leuk geschreven verhaal.
    Enig wat je allemaal meemaakt.
    Geniet ervan en tot je volgende verhaal.
    Groetjes

  • 11 Oktober 2012 - 20:18

    Nel En Joep:

    Wat schon um die verhale van oow te lèze.
    Geej ziet toch ma en bofkoont dat geej zo ver mog reize um
    zoveul te fieste. Dat compenseert die mindere dinge.
    Weej kieke oet nar oow volgende verhaal.

    Groete oet Hooooors.
    Nel en Joep

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Santos

Yvonne

.

Actief sinds 06 Sept. 2012
Verslag gelezen: 555
Totaal aantal bezoekers 7743

Voorgaande reizen:

06 September 2012 - 31 December 2012

'Brazil, lalalalalalalaaa! '

Landen bezocht: